woensdag 18 maart 2015

Review: Detox van Sapje





Nooit eerder heb ik een detox gedaan, ontgiften, van de term alleen al kreeg ik kippenvel. Ondanks dat wil ik altijd alles graag zelf proberen, helemaal omdat ik wel geloof dat een detox je immuunsysteem kan versterken, door alle giftige stoffen die we dagelijks binnen krijgen, te lijf te gaan. Omdat de detox van Sapje 'maar' drie dagen duurt, leek mij dit perfect. Hele erge mazzel had ik omdat ik mee deed aan een winactie via I love health en ik de detox van Sapje in de wacht sleepte, yes!

Detox van Sapje
Twee weken geleden nam Joël van Sapje contact met mij op en kon ik aangeven wanneer ik wilde starten met de detox. Vlug bladerde ik door mijn agenda, om het meest rustige weekend uit te kiezen. Joël legde kort nog wat dingen uit en mailde mij een uitgebreide handleiding met alle benodigde informatie. Hierin staat onder andere hoe je jouw leefgewoontes aan kunt passen in voorbereiding op de detox. Zo begon ik vorige week met het afbouwen/ afkicken van bepaalde voedingsmiddelen. Denk aan cafeïne en alcohol, maar ook dierlijke producten zoals zuivel, eieren, vlees en vis. Eigenlijk eet ik vaak al vrij weinig vlees en vis, dus dit is voor mij geen probleem. Daarentegen kaas en eieren, vond ik erg lastig. Op de vooravond van de detox, kwam Joël langs met een houten krat met daarin verschillende soorten sapjes, 3 flessen gevitaliseerd water, kamillethee, detoxsoep en zelfs een potje deodorant op natuurlijke basis. Die deo is trouwens erg lekker, gemaakt van kokosolie.
Joël vertelde ook nog even over de mogelijke symptomen van ontgiften, denk aan; misselijkheid, hoofdpijn, vermoeidheid, zweten, opgeblazen gevoel, etc. Oeps, al die tijd was ik zo enthousiast geweest over mijn prijs, nu begon ik bijna te twijfelen...

Mijn eerste detox ervaring
Dag 1 heb ik minder energie en met vlagen voel ik mij licht misselijk. Na het soepje 's avonds word ik weer helemaal wakker en voel ik de energie terugkomen. Gedurende de dag heb ik geen hongergevoel, wel trek, vooral 's morgens.  Ik heb het erg koud, lig de hele dag op de bank onder een dik dekbed, met een kruik en wollen vest aan.
Ik doe het vandaag erg rustig aan, kijk filmpjes, schrijf wat blogs, maak een opdracht voor mijn werk en loop een rondje buiten. De sapjes vind ik verrassend smaakvol, ik was gewaarschuwd voor het superfoodsapje met algen, maar zelfs die valt mee. Dat scheelt toch wat. Vooral het oranje 'Fresh' sapje met wortel en kaneel is heerlijk! Jammer dat je die maar één keer per dag mag drinken. De volgende ochtend sta ik op de weegschaal en ben ik 0,6 kilo kwijt.

Dag 2 heb ik duidelijk meer energie, ik heb relatief kort geslapen en word toch uitgerust wakker. Gedurende de dag krijg ik wel zin om te eten, gewoon even iets lekkers... Vandaag een stuk gelopen, ik voel me prima. Alleen oppassen met snel opstaan of snelle bewegingen, dan ben ik kort duizelig. Blij dat morgen de laatste dag is, in de fruitmand ligt een mango te wachten, smachtend kijk ik er naar uit. Ik heb het iets minder koud, nog steeds wel koude handen, maar geen kruik meer nodig. De volgende ochtend sta ik op de weegschaal en ben ik 0,5 kilo kwijt.

Dag 3 weer word ik vroeg wakker, ik heb erg veel energie en zin om op te staan. Ik heb zin in de sapjes en zie er niet tegenop. Ik moet de tijd in de gaten houden zodat ik steeds het sapje neem. Ik merk dat mijn lichaam gewend begint te raken aan minder eten, waardoor ik geen hongergevoel heb.
Nog steeds ben ik soms kort even duizelig en ik hou last van koude handen. Deze dag vliegt voorbij, ik ga naar mijn werk, de zon schijnt en ik ben me bewust dat dit de laatste dag is. Ergens vind ik het zelfs jammer. De volgende ochtend sta ik op de weegschaal en ben ik 0,2 kilo kwijt. En oh, wat ben ik trots op mezelf! Ik heb het gehaald, ik, de persoon die wanneer ze 's morgens opstaat al nadenkt over wat er 's avonds gegeten zal worden, heeft 3(!!!) dagen geleefd op sap en een minisoepje 's avonds.

Dag 4 vandaag mag ik weer groente en fruit eten, oooh wat is dit heerlijk; als ontbijt maak ik een bietensapje, stukjes mango en blauwe bessen. Daar verkijk ik me gelijk al op, ik krijg het niet op. Na het sapje, zit ik vol. Haha, ik keek zo uit naar die mango. De mango neem ik mee als tussendoortje en als lunch eet ik een fijne salade van venkel, courgette en komkommer met een handje pompoenpitten met olijfolie. Yum!
Vanaf nu begin ik weer langzaam met opbouwen, ik geniet dubbel van alles wat ik eet en voel me sneller verzadigd.

Conclusie
Deze detox vond ik een bijzondere ervaring, een uitdaging voor mezelf; fysiek en mentaal. Echt een cadeautje voor mijn lijf! Ik voel me fit en heb bergen energie. Pluspunt is dat je zelf niets hoeft te bereiden en dat de sapjes vers bevroren bij je thuis geleverd worden. Daarnaast blijven de mensen van Sapje erg betrokken, Joël stuurde regelmatig een whatsappje om te vragen hoe het ging.
Mijn goede voornemen is om elke 6 maanden een detox te gaan doen. Een aanrader dus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡