maandag 9 maart 2015

Boek: HEMSLEY & HEMSLEY- de kunst om goed te eten


Jasmine & Melissa Hemsley tijdens de kookworkshop bij Dille & Kamille Amsterdam, georganiseerd door Fontaine Uitgevers voor de presentatie van het boek 'De Kunst Om Goed Te Eten' geschreven door de zusjes Hemsley




Er zijn van die kookboeken waar ik echt naar uitkijk tot ze in de winkel liggen. Dit kookboek van de zusjes Hemsley & Hemsley is hier overduidelijk een van!

Gezond eten... alles lijkt al wel gezegd; tegenwoordig lijken alle boeken, blogs, recepten gefocust op 'healthy food' maar deze twee zusjes uit Londen volg ik al zo'n 4 jaar en zij liepen als ware strijders voor de meute uit. Een fijn blog hebben Jasmine en Melissa, waar ze originele recepten plaatsen, die (vrijwel) geen geraffineerde suikers, gluten en koolhydraten bevatten. Eerder liet ik mij inspireren door hun recepten, voor bijvoorbeeld een stevige broccolisoep en dit winterse gingerbread.


Afgelopen vrijdag was ik aanwezig bij de kookworkshop met Jasmine en Melissa Hemsley, uitgenodigd door Fontaine Uitgevers.

Wat een enthousiaste meiden, ze zien eruit om door een ringetje te halen en weten daarnaast  ontzettend veel te vertellen over gezonde voeding en dat alles zonder sterallures. Heerlijk! Tijdens de kookworkshop maakten we krachtige bouillon, pasta van courgette, inderdaad ja, zoiets als het recept wat ik afgelopen week plaatste en we aten overheerlijke brownies van zwarte bonen (!!!).

Zoals je in de modewereld trends hebt, zo zijn die ook in voedingsland op te merken. Momenteel is het een hype om gezond te leven, slowjuicers zijn niet aan te slepen en sapbarren poppen als paddenstoelen uit de grond. Jasmine vertelde ons dat wat sapjes betekenen voor veel mensen op dit moment, bouillon dat voor hen is. Ze vertelde dat er in New York zelf een bouillonbar is geopend, waar je verschillende soorten bouillon kunt kopen. Dus wie weet zitten we over een half jaar niet meer massaal aan de sapjes, maar aan de kopjes bouillon.

De bouillon die volgens Jasmine het beste is voor je lichaam is, is hun zogenaamde 'botten-bouillon'. Deze bouillon maak je door verschillende kruiden en de botten/ karkassen van dieren of vis langzaam te laten koken. Belangrijk is dat de dieren lekker buiten hebben rondgelopen. In de botten zitten allerlei goede mineralen en stoffen die tijdens het koken in de bouillon terecht komen. Het recept voor deze heerlijke bouillon (yes, ik heb hem geproefd tijdens de workshop) staat natuurlijk in het boek.

Na deze leuke ochtend, waarin we gekookt, geproefd en natuurlijk gegeten hebben, nam ik het boek mee naar huis, zette een pot verse gemberthee en kroop met het boek onder een dekentje op de bank. Ik kan jullie vertellen; het boek is een aanrader!

Dit boek is geen standaard receptenboek, het begint met de uitleg over bepaalde producten, de werking van kruiden en een stuk uitleg hoe je lichaam reageert op bepaalde soorten voeding; Jasmine en Melissa delen hun filosofie over voeding.

Na het hoofdstuk over welke voeding het beste voor je lichaam én geest is, vind je zo'n 150 recepten, in de bekende categorieën; ontbijt t/m gebak en nagerechten. Elk hoofdstuk begint met een inleiding, waar je tips krijgt en interessante combinaties leest. 
Je komt veel bekende recepten tegen, zoals pannenkoekjes, curry, stamp- en stoofpotjes, maar alle ingredienten zijn volgens de Hemsley filosofie gekozen. Dit betekent dat de gerechten geen geraffineerde suikers, gluten en weinig koolhydraten bevatten.

Het laatste deel van het boek bevat basisrecepten en basisbereidingen, menu suggesties en tips voor als je uit eten gaat en tóch gezond wilt weten. 

Lang heb ik niet op de bank met het boek gelegen, want mijn handen begonnen te kriebelen om te gaan koken en dat heb ik dan ook gedaan. Ik maakte de frietjes van courgette, écht heerlijk door de knapperige parmezaan! Als cadeautje voor Merel maakte ik een potje boerenkool pesto, die ik natuurlijk eerst zelf geproefd heb, dit ga ik vaker maken, gezond door de boerenkool, maar toch erg smaakvol door de noten en citroen.

Kortom: het boek bevat vernieuwende recepten, veel informatie over voeding, het leest lekker weg en er staan prachtig, heldere foto's in. En het belangrijkste voor mij: de recepten zijn absoluut niet ingewikkeld om te maken. Fijn boek!

Info:
Auteur: Jasmine Hemsley & Melissa Hemsley
Uitgever: Fontaine Uitgevers BV, Hilversum
Uitgave: Maart 2015
Aantal bladzijden: 320
Soort: Hardcover
ISBN: 978 90 5956 586 9

Veel kook- en leesplezier!

1 opmerking:

  1. I am glad that I saw this post. It is informative blog for us and we need this type of blog thanks for share this blog, Keep posting such instructional blogs and I am looking forward for your future posts.zzp boekhouder amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie! ♡