woensdag 6 maart 2013

Vegetarische Tom Kha Kai Soep

Voor de liefhebbers van pikant eten, heb ik hier het recept voor een geurige, vegetarische Thaise kokossoep.
In de originele Tom Kha Kai soep zitten stukjes kipfilet, ik heb gekozen om deze weg te laten en babymaïs hiervoor in de plaats te gebruiken. Ik vind het altijd wel leuk om een beetje te variëren met ingrediënten, misschien is het vloeken in de kerk, want tom kha kai betekent, letterlijk vertaald, Kip-Galanga. Eigenwijs... ik weet het!

Galanga, ook wel laos genoemd, is familie van gember, het heeft een milde gembersmaak en ook iets scherps. In de Thaise keuken wordt dit ingrediënt veel gebruikt. Naast de laos heb je voor dit recept nog een aantal lastig te verkrijgen ingrediënten nodig. Als je eenmaal een goede toko hebt ontdekt, is het probleem opgelost, daar is alles te verkrijgen wat je voor deze soep nodig hebt. Het eindresultaat is een pikante soep, met verrassende smaken. 

De pitjes uit de rode peper heb ik niet gebruikt en daar heb ik ook geen spijt van, want ik vond hem zo al vrij pittig.

Het originele recept wat ik heb gebruikt komt uit het boek de Thaise Keuken, van Kwee Siok Lan, ik heb naast het weglaten van de kip, de hoeveelheden ook iets aangepast.




Dit heb je nodig voor 4 kommen:

800 ml kokosmelk
350 gr paddenstoelen
10 babymaïs, grof gesneden
3 citroengras stengels
1 stuk laos, in stukken
4 citroenblaadjes, fijn gehakt
4 verse rode peper, fijn gehakt
sap van 1/2 limoen
1 eetl. vissaus
bosje koriander, gesneden
2 sjalotjes, gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
scheutje olijfolie






Koriander
Bereiding

Snijd de citroengras stengels zijdelings in, tot het midden, zodat er een schuin streeppatroon op komt te staan, op deze manier kan de smaak zich beter verspreiden. Snijd de stengels vervolgens in 3 grove stukken. Neem vervolgens de laos en schil hem en snijd deze ook in grove stukken. 

Neem een pan met dikke bodem en doe daar een scheutje olijfolie in. Fruit hierin de sjalotjes en de knoflook en voeg vervolgens de stukken citroengras, laos en rode peper toe. Na 3 minuutjes kunnen de champignons en citroenblaadjes erbij, laat dit mengsel 5 minuten bakken. 

Voeg de kokosmelk, limoensap, vissaus en babymaïs toe en laat ongeveer 10 minuten pruttelen. Tot slot kan de koriander eraan worden toegevoegd. 







Babymaïs
Citroenblaadjes






















Eet lekker!

Eat well. Love life. ♡


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡