maandag 4 maart 2013

Oelala Mexicaantje: Boekweit Tortilla (gluten vrij!)

Een hartverwarmende maaltijd, dat zijn deze tortilla's! De pittige smaak van de spaanse peper, de romige structuur van de avocado en de bite van de tortilla, maakt dit een van mijn lievelings gerechten.





Goede herinneringen heb ik aan het eten van de tortilla's. In het studentenhuis waar ik woonde, aten we dit een periode bijna wekelijks, weet je nog Sammie? ♡ Mooie tijd!
Daarna lang niet gegeten, nu in een nieuw jasje weer eens geprobeerd en ik ben gelijk weer verkocht!

Uiteraard kan je tortilla's kant-en-klaar in de supermarkt kopen, maar zelf maken vind ik natuurlijk veel leuker!
Ik gebruik in dit recept boekweitmeel, boekweit is een kruidachtige plant en heeft veel overeenkomsten met graan. Boekweit bevat geen gluten, wat voor mensen met coeliakie (glutenallergie) gunstig is. 

De flexibiliteit van de tortilla's viel me een beetje tegen, ik heb ze maar heel kort, op laag vuur gebakken en toch begonnen ze al scheurtjes te vertonen... Misschien in het vervolg toch wat boter toevoegen in plaats van alleen een beetje olie. Ik ben benieuwd of het jullie beter lukt?! Hoe dan ook, de smaak was perfect!

De crème fraiche, die normaal gegeten wordt bij een tortilla, vervang ik door Griekse yoghurt, een stuk magerder en net zo fris van smaak.

Geniet ervan!





Dit heb je nodig:

Voor 4 tortilla's
250 gr boekweitmeel
6 eetlepels olijfolie
ongeveer 100 ml hand-warm water
snuf zout


Voor de vulling
2 tomaten in blokjes gesneden
wortels, geraspt
komkommer, in blokjes
mais
1 blik kidneybeans, uitgelekt

6 eetlepels Griekse yoghurt
eetlepel peterselie, fijn gehakt
1 teentje knoflook, geperst
Snufje zout en peper


Voor de guacamole
2 rijpe avocado's
spaanse pepertje, fijngesneden
1 teentje knoflook
1 kleine rode ui, fijngesneden
1 tomaat, fijngesneden


Bereiding

Start met het maken van de guacamole, snijd de avocado's doormidden en schep met een lepel de avocado in een schaaltje, neem een vork en prak het fijn. Voeg de spaanse peper, knoflook, ui, tomaat en wat peper en zout toe en roer door.

Vervolgens maken we de yoghurtsaus, door de knoflook, peterselie en zout en peper naar smaak toe te voegen aan de Griekse yoghurt. Roer even door en zet ik de koelkast tot gebruik.

Dan is het nu tijd om de tortilla's te maken. Doe het meel, met een snuf zout en de olijfolie in een kom en maak er een kruimeldeeg van. Voeg vervolgens beetje, bij beetje, steeds wat water toe. Kneed met je hand tot je een mooie bal kan vormen. Voeg wanneer het deeg niet blijft plakken wat extra water toe of wanneer het deeg te plakkerig is, wat extra meel.






















Verdeel de deegbal in 4 bollen en bestuif je keukenblad met meel, zodat het deeg niet blijft plakken. Rol met een deegroller de bollen uit, zodat het deeg mooi rond wordt. 
Vervolgens kan je de tortilla's zonder boter/olie, om en om, in een koekenpan bakken, tot ze goudbruin kleuren.





Doe ondertussen de tomaatjes, komkommer, maïs, wortel, kidneybeans en geraspte kaas in bakjes en zet klaar op tafel. Dien de tortilla's op en laat iedereen zelf zijn tortilla vullen.
Strooi tot slot wat geraspte kaas erover.


De gescheurde tortilla met mes en vork opsmikkelen


Eet lekker!
Eat well. Love life. ♡ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡